-
در صورتیکه حادثه منجر به مصدومیت گردید بلافاصله به نزدیکترین مرکز اورژانس اطلاع دهید و در صورت احتمال تأخیر حضور گروه امداد، مصدوم را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل نمایید .
-
در صورت وقوع هرگونه حادثه جانی یا مالی سطحی،که ظاهراًً منجر به مصدومیت و یا زیان مالی نگردیده است نیز طی یک نامه رسمی وقوع حادثه را به شرکت بیمه اطلاع دهید ،زیرا در برخی موارد خسارات مالی و یا جانی پنهان بوده و در آینده احتمال بروز خواهند داشت و فرد زیاندیده ادعای خسارت خواهد نمود که در چنین شرایطی بیمه گر می تواند از پرداخت خسارت امتناع نماید.
-
در اسرع وقت مقامات صالحه( انتظامی – وزارت کار و …) را از وقوع حادثه مطلع نمایید تا نسبت به به تهیه گزارش رسمی اقدام نمایند .
-
در هنگام تهیه و تنظیم گزارش توسط مقامات صالحه، دقت نمایید شهود حادثه از ذکر موارد احتمالی علت حادثه اجتناب نموده و تنها علت یا علل اصل و قطعی بروز حادثه در گزارش درج شود.
-
درهنگام تهیه گزارش و یا بعد از آن هیچگونه مسئولیتی را در قبال وقوع حادثه و یا بروز خسارت به صورت شفاهی یا امضاء و تائید گزارش به عهده نگیرید !
تشخیص مسئولیت و میزان قصور با مقامات صالحه است. در صورت عدم احراز مسئولیت شما بیمه گر تعهدی به جبران خسارت وارده نخواهد داشت !
-
اگر به هر دلیل اوراقی را تائید یا امضاء نمودید حتماًً یک نسخه کپی تهیه نموده و نزد خود نگه دارید و یا حداقل از طریق گوشی از آن عکس تهیه نمایید.
-
به خاطر داشته باشید : بیمه مسئولیت بیمه حادثه نیست !!!
به این مفهوم که تحت پوشش بودن خسارات مالی و غرامات جانی و هزینه های پزشکی به وجود آمده صرفاََ در چارچوب قواعد ویژه در تعهد شرکت بیمه بوده و نحوه بررسی پرونده و پرداخت خسارت در بیمه های مسئولیت متفاوت از بیمه های حادثه می باشد .
-
پیشنهاد و توصیه می گردد در هنگام عقد قراردادهای بیمه ای و خرید بیمه نامه مسئولیت و یا در هنگام وقوع حادثه ابتدا با مشاور خود ارتباط برقرار نموده تا راهنمایی های لازم را در خصوص ابتیاع بیمه نامه مناسب و یا دریافت خسارت کامل دریافت نمایید.
مدارك لازم
مدارک عمومی
1 شرح کامل حادثه همراه با تکمیل فرم اعلام حادثه.
2 قرارداد کار با مستندات کافی در خصوص رابطه استخدامی حادثه دیده با بیمه گذار.
3 تصویر مدارک شناسایی و آدرس محل سکونت (همراه با کدپستی) حادثه دیده.
4 لیست تامین اجتماعی ماه حادثه کارکنان. (در صورتیکه برای کارکنان لیست رد شده باشد.)
5 در صورت موجود بودن گزارش بازرس وزارت کار و امور اجتماعی ارائه شود.
خسارتهای پزشکی
1 گزارش رادیولوژی یا سی تی اسکن.
2 برگ اورژانس و کلیه مدارک پزشکی از پذیرش تا ترخیص بیمار ممهور به مهر مرکز درمانی.
3 اصل صورتحساب بیمارستان و اصل کلیه فاکتور داروها و لوازم مصرفی معتبر مربوط به هزینه های درمانی ممهور به مهر مرکز درمانی.
مدارک در خواستی در خصوص نقص عضو:
1 درخواست کتبی بیمه گذار در خصوص پرداخت دیه نقص عضو.
2 اصل و یا کپی برابر اصل شده گزارش تنظیمی توسط مقامات انتظامی در خصوص وقوع حادثه.
3 اصل و یا کپی برابر اصل شده گزارش پزشکی قانونی دایر بر تشخیص علت حادثه و در صد نقص عضو.
4 اصل رای صادره از مراجع قضایی.
مدارک در خواستی در خصوص فوت:
1 گزارش پزشکی قانونی دایر بر تشخیص علت فوت.
2 گواهی فوت صادره پزشکی قانونی یا ثبت احوال.
3 گزارش معاینه جسد.
4 برگه اورژانس و صورتحساب بیمارستان.
5 جواز دفن.
6 رای دادگاه (در صورت خرید این پوشش نیازی به ارائه رای دادگاه نمی باشد.)
7 گواهی انحصار وراثت نامحدود به منظور مشخص شدن سهم هریک از وراث.
8 کپی برابر اصل شناسنامه ابطالی و کارت ملی فوت شده و وراث قانونی متوفی.
(مدارک خاص)
- در خصوص رشته بازرگانی لیست کامل کارکنان در ماه حادثه.
- در خصوص قرارداد کار در رشته ساختمانی و ابنیه در قبال اشخاص ثالث جواز ساختمان نیازمند.
- در خصوص اتباع خارجی (ارائه مجوز کار در شهر معین و پروانه و اقامت با حق کار مشخص)
- استشهاد نامه محلی (در صورت نبود قرارداد کار مشخص بین کارفرما و کارکنان)